top of page
Blue fabric background texture_edited.jpg

Škola v místě, kde není signál. Třetí Heuréka je na světě


Jan Kala. Zřizovatel základních škol Heuréka.

Rozhovor pro časopis Rodina a škola s Janem Kalou o založení třetí základní školy Heuréka v Libochovičkách, snu o lepším školství, a také o příběhu bankéře, který chtěl být učitelem.


 

Pro realizaci našeho konceptu harmonického rozvoje dítěte jsme našli další výjimečný prostor, tentokrát v Libochovičkách. Ve zrenovované vesnické usedlosti vznikla v pořadí již třetí základní škola pod značkou Heuréka. Jan Kala, zakladatel sítě heuréckých škol, považuje za úžasné, když je dítě vnitřně ukotvené, tvořivé, respektuje své okolí, zajímá se o svět, umí být dobrým parťákem a je veselé a radostné. To dává jeho práci hluboký smysl. >> Poslání a hodnoty Heuréky


Základní škola Heuréka Libochovičky

Heuréka chce dětem poskytovat možnost smysluplně trávit čas ve škole a dopřát jim krásné dětství, ze kterého budou čerpat v dalším životě. Vyžíváme nejmodernější pedagogické koncepty a psychologické poznatky. Naším cílem je celistvý rozvoj dítěte, včetně rozvoje sociálních, komunikačních a myšlenkových kompetencí. >> Jak v Heuréce učíme


Jak prožíváme jinakost? Čím nás okouzluje vesmír? Jak se česká příroda připravuje na zimu? Co ve mně klíčí? To jsou velké otázky, které si s dětmi klademe.

Ve výuce využíváme tzv. Velké otázky. Děti se každé takové otázce věnují soustředěně a do hloubky po dobu čtyř až šesti týdnů. Pracujeme také s konceptem zviditelněného myšlení, který v dětech rozvíjí schopnost kriticky myslet, analyticky uvažovat, ale také komunikovat a spolupracovat. Děti vedeme k tomu, aby o svém učení přemýšlely, šly do hloubky, dávaly si zpětnou vazbu a dovedly reflektovat vlastní pokrok.


Inovativní výuka. Základní školy Heuréka.

V heuréckých školách vytváříme bezpečné, láskyplné, a klidné a podporující prostředí a využíváme formativní hodnocení. Podporujeme prostředí, které není soutěživé, ale spolupracující. Oceňujeme snahu a prokrok žáka, jeho schopnost překonávat překážky. Stavíme na růstovém nastavení mysli, které má velký vliv na to, jak dítě vnímá samo sebe, svůj přístup a své výsledky.


Děti se učí přebírat zodpovědnost za vlastní učení. Škola se stává místem, kde se rozvíjí kultura myšlení, emapatie, tvořivosti a sociálních dovedností.

Při výběru budov je pro nás důležitá vlastní zahrada. V Libochovičkách se podařilo vytvořit unikátní vzdělávací prostor, který zahrnuje přírodní amfiteátr, potok, rybník, les, obecní ovce a klid. Za velký benefit považujeme chybějící signál. V tomto prostředí podporujeme děti, aby byly vnitřně vyrovnané, silné a ukotvené. (Spolu)Pracujeme s jejich vnitřní motivací.


Základní škola Heuréka v Libochovičkách

Celý rozhovor si můžete stáhnout zde:



bottom of page