
Ve velkých otázkách jsme se na podzim s osmáky a deváťáky ponořili do tématu „Jak se žije v multikulturním světě?“. Nejvíce děti zaujala problematika migrace. A protože obyčejných prezentací už bylo dost, rozhodli se zpracovat toto téma ve formě vlastního podcastu. Tak vznikl Heurécast!
Jak vzniká podcast?
Vytvořit kvalitní podcast není jen tak. Aby naši mladí tvůrci získali potřebné dovednosti, zajistil jim učitel Aleš minilekci „Jak na (školní) podcast?“ pod vedením novináře a podcastového tvůrce Jiřího Svobody. S tvorbou pocastu přichází mnoho důležitých otázek, na které jsme společně hledali odpovědi. Nejdůležitější bylo zodpovědět si:
Proč chceme podcast tvořit? Co nám (nebo okolí) přinese?
Kdo je naše cílová skupina, publikum, pro které chceme podcast tvořit?
Jak si rozdělíme role v týmu?
Tím to ale zdaleka nekončilo. Po úvodní teorii se děti pustily do samotné tvorby. Čekalo je několik fází, z nichž každá vyžadovala soustředění a spolupráci:
Rešerše: Mladí tvůrci si museli nastudovat dostupné informace o zvolených tématech a vybrat ta nejdůležitější data.
Dramaturgie: Děti společně vymýšlely, jak nejlépe strukturovat jednotlivé epizody, aby byly zajímavé a poutavé.
Moderování: Každý tým si určil hlavního moderátora, který povede rozhovory s hosty.
Editace: Po natáčení bylo nutné zpracovat záznamy v rámci postprodukce, kde se děti učily, jak pracovat se zvukovým záznamem, stříhat, odstranit chyby, opravit zvuk.
Produkce a publikování: V týmu nechyběla ani produkce a starost o publikování. Příprava instagramového účtu a umístění na podcastovou platformu Spotify.
Na inspirativní expedici v Seznam.cz se žáci dozvěděli další praktické tipy, které jim pomohly zvládnout celý proces tvorby – od dramaturgie přes moderování a editaci až po natáčení. Díky tomu měli možnost vyzkoušet si nejen práci ve školním studiu, ale také v profesionálním prostředí studia Seznam TV.
Tři epizody, tři pohledy
Pod vedením učitele Aleše vznikly tři originální epizody podcastu Heurécast:
Hostem byl Michal Kaderka, autor webu Svět médií a učitel mediální výchovy na pražském Gymnáziu Paměti národa. Děti s ním diskutovaly o tom, jak migrace a média ovlivňují naše vímání světa.
Tato epizoda, vedená v angličtině, představuje příběh Ronnyho Campose Jiméneze, manžela naší učitelky angličtiny. Ronny sdílí své zkušenosti z migrace a života v novém kulturním prostředí.
Hostem třetí epizody byl sociální antropolog Zdeněk Uherek, který s dětmi rozebíral problematiku lidské migrace z odborného hlediska.

Podcasty jsou online!
Podcasty si rozhodně nenecháváme pro sebe. Všechny epizody si můžete poslechnout na platformě Spotify. Dejte nám vědět, co říkáte pohledům, které naši žáci přinášejí na téma migrace.
Děkujeme všem, kteří se na projektu podíleli, a těšíme se na další kreativní výzvy!