top of page
Blue fabric background texture_edited.jpg

Jak vybrat základní školu


Jan Kala, zakladatel sítě základních škol Heuréka

Hledáte školu pro své dítě? Jaké konkrétní kroky vás čekají? Na co si dát pozor při prohlížení webu školy? Jak zjistit, zda je škola kvalitní? Na co se zaměřit při osobní návštěvě školy? A co napoví inspekční zprávy? Jan Kala, zakladatel škol Heuréka, si v podcastu Proti proudu spolu s dalšími hosty, Magdalenou Málkovou a Danielem Pražákem, povídal o tom, jak vybrat základní školu pro své dítě.


 

Za základní kritérium pro výběr školy z dnes dostupné pestré nabídky Jan Kala považuje soulad školy a rodiny. Pokud totiž chybí, jednoduše to nefunguje. Rodiče budou nespokojení a děti se dostanou do podivného meziprostoru, ve kterém jim nebude dobře.


Základní škola by měla podle Honzy být láskyplným prostředím, ve kterém se dítě cítí dobře a kde může zažívat radost. Proto rodičům doporučuje, aby se do školy šli podívat a prostředí si nacítili. Pro heurécké školy je kromě takového prostředí typické, že mají vlastní zahradu, kde děti tráví přestávky. Vedle pravidelného kontaktu s přírodou mají nastavený zdravý rytmus střídání učení se a vyběhání.


Základní škola Heuréka Libochovičky
Heuréka Libochovičky ve zrekonstruovaném statku s velkou zahradou
Je velmi důležité, aby škola byla autentická a běžela v pravdě. Když říká, že učí děti spolupracovat, musí být schopná demonstrovat to, že se ve škole spolupracuje.

Hosté podcastu nastínili důležitost stanovení vlastních kritérií pro výběr školy, které je potřeba probrat v rodině s ohledem na dítě. To se pak musí potkat s tím, co škola nabízí. Honza hovořil také o důležitosti autenticity školy. To, co hlásá, musí sama žít. Pokud tvrdí, že učí děti spolupracovat, musí být schopna ukázat, jak v týmu spolupracuje.


Honza se také zamýšlel nad pojmem výkonová škola, co to vlastně je? Není nic špatného na tom, když dítě podává nějaký výkon. Důležité je, co ho k tomu výkonu vede. Pokud je dítě vedeno vlastní motivací a výkon podává proto, že chce a baví ho to, je to něco jiného než výkon nařízený školou.


Když jde dítě v září do školy, mělo by jít do prostředí, kam se těší a kde se cítí bezpečně. Nemělo by to pro něj být nové prostředí, jinak je to zbytečně stresující.

Všichni tři hosté podcastu podněcovali rodiče, aby se do školy šli podívat. Nejen na den otevřených dveří, ale přímo do výuky. Honza zdůraznil, že školy dnes rodičům i dětem nabízejí nejrůznější možnosti, jak na vlastní kůži poznat atmosféru školy a zažít výuku.


Workshopy pro rodiče v Heuréce Libochovičky

V otáce kvality školy a jak ji poznat hosté kladli důraz na to, zda a jak se škola posouvá. Mají učitelé možnost se dále vzdělávat a rozvíjet? Pro heurécké školy je přitom také důležité udržovat rovnováhu mezi tím, jakou má škola vizi a kam tedy směřuje, a tím, jakým směrem se chce rozvíjet ten který učitel.


Dítě je schopno se objektivně samo zhodnotit. Tady to umím na tři chlívečky z deseti a chci na tom zapracovat.

Jako téma, které rodiče často řeší, padlo samozřejmě i známkování. Honza vyjádřil svůj postoj k němu. Vnímá ho jako manipulativní. Dítě je podle něj samo schopno se objektivně zhodnotit, nakolik nějaké téma ovládá a na čem je potřeba zapracovat. Děti by se neměly učit pro známky.


V otázce šikany, která byla dalším probíraným bodem, Honza zdůraznil nutnost vytvářet ve škole takové prostředí, kde jsou věci vidět. Hovořil o živoucím organismu, kde se věci neututlají. A kde je tedy možné řešit něco, co by mohlo v šikanu vést, už v zárodku.


Na stránce epizody Jak vybrat základní školu podcastu Proti proudu najdete mnoho dalších informací, včetně shrnutí důležitých kroků a odkazů na zdroje, které jsou vám k dispozici. Epizodu můžete sledovat také zde:














bottom of page