
Svět se vyvíjí nebývalou rychlostí. Komplexnost a vzájemná provázanost fenoménů, které bezprostředně ovlivňují naše životy, narůstá. Jak se v tom neztratit? Jak podpořit vlastní schopnost řešit výzvy, které vývoj planety přináší a ještě přinese? Věříme, že v tomto kontextu je klíčové zabývat se rozvojem a kultivací vlastního myšlení.
S čím vlastně spojujeme myšlení ve škole? S matematikou, fyzikou nebo chemií? Je ale myšlení jen procesem logického uvažování při řešení úloh? Nebo jde o něco daleko širšího? V Heuréce věříme v přístup, který rozvoj myšlení podporuje systémově ve všech předmětech. Tímto způsobem v našich školách budujeme kulturu myšlení. Tedy kulturu, kde je myšlení viditelné, ceněné a podporované.
Inspirujeme se konceptem zviditelněného myšlení, k jehož autorům patří Mark Church a Ron Ritchhart. Usilujeme o propojení rozvoje myšlení s učením v různých vzdělávacích oblastech. Zviditelňování vlastního myšlení dětem i nám učitelům pomáhá v hlubším zkoumání výukových témat a podněcuje nás k aktivnímu zpracování informací. V dětech také přirozeně podporuje rozvoj celé řady kompetencí.
K čemu vede zviditelňování myšlení a jeho kultivace
Buduje kompetence, které jsou celoživotní, přenositelné napříč obory a uplatnitelné nejen v práci, ale i v soukromém a občanském životě.
Koncept viditelného myšlení pracuje s tzv. myšlenkovými posuny (Thinking Moves), kterých je celkem osm. Děti se skrze ně učí pečlivě pozorovat a popisovat, co vidí, slyší a cítí. Učí se zvídavosti a kladení otázek. Učí se propojovat dříve nepropojené do smysluplných vztahů a celků. Učí se vnímat a zvažovat různé úhly pohledu a vytvářet smysluplná vysvětlení. Interpretovat děje a události a své interpretace podložit důkazy. Učí se odhalovat a řešit komplexní problémy, jít do hloubky a vystihnout podstatu.

Tento způsob kultivace myšlení je pro děti obrovským darem do života. Buduje kompetence, které jsou celoživotní, přenositelné napříč obory a uplatnitelné nejen v práci, ale i v soukromém a občanském životě. Jako dospělí lidé s takovou výbavou budou schopnější vytvářet soudržnou společnost postavenou na hodnotách a vzájemném respektu – nejen na úrovni rodiny, ale i místní komunity, firem a států.
Jak lze kulturu myšlení budovat ve škole
Pokud se na jednotlivé předměty podíváme perspektivou rozvoje jednotlivých myšlenkových posunů (Thinking Moves), otevře se nám zcela nový pohled, který dává vzniknout vlastnímu zkoumání a sebedotazování:
Jak mohu v dějepise učit děti klást si otázky a vnímat různé úhly pohledu? Jak je v zeměpise vést k rozkrývání komplexních problémů a vystihování jejich podstaty? A jak v chemii podporovat pečlivé pozorování jevů, jejich interpretaci a propojování do smysluplných celků?
Myšlení by mělo být přítomno ve všech předmětech. K tomu je potřeba ve škole vytvořit nezbytné podmínky a od první třídy systémově rozvíjet kulturu myšlení. Skvělým pomocníkem může být nástroj vedoucí k vytváření myšlenkových cest (Thinking Routines). Detailně je popsaný v knize Making Thinking Visible, která se postupem času stala významnou inspirací předních škol po celém světě.
Myšlenkové cesty (Thinking Routines) děti i nás učitele metodicky vedou a aktivizují naše myšlení. Učí jednotlivým myšlenkovým posunům (Thinking Moves). Jsou jednoduché a lze s nimi začít kdykoliv. V heuréckých školách tento přístup realizujeme od počátku a věnujeme mu velkou pozornost v rámci rozvoje učitelů. Díky tomu od nás děti odcházejí jako komplexní, vnímavé a kriticky myslící bytosti schopné naslouchat, vystihnout podstatu, posouvat věcí dál a tím měnit svět k lepšímu.
Více zjistíte také v článku Kultura myšlení je bez myšlení jen těžko představitelná, kde se Jan Kala, zakladatel škol Heuréka, nad tématem dále zamýšlí pro časopis Perpetuum.
Mark Church v Heurékafe
Zaujal vás koncept rozvoje myšlení? V letošním Heurékafe přivítáme vzácného hosta, kterým je spoluautor konceptu Visible Thinking Mark Church. Mark spolupracuje se školami po celém světě. Dříve učil na mezinárodních školách v Holandsku, Japonsku, Německu a USA. V současnosti působí jako konzultant projektu Zero na Harvard University a je spoluautorem bestsellerů Making Thinking Visible a The Power of Making Thinking Visible.
Přijměte pozvání na Heurékafe na inspirativní diskuzi s Markem o vytváření kultury myšlení ve škole a konceptu Visible Thinking. 13. února od 19 h v Libochovičkách nebo online na streamu. Akce je dostupná zdarma a probíhá v angličtině s možností simultánního tlumočení do češtiny. Je nutné se na ni předem registrovat.