top of page
Blue fabric background texture_edited.jpg

S odvahou se otevřít vlastní opravdovosti

Bohumila Faltisová

Rodina základních škol Heuréka se ve školním roce 2025/26 rozšíří o nový přírůstek nedaleko Prahy. Bude sídlit ve zrekonstruovaných prostorách buštěhradského zámku, v místě s nesporným géniem loci. Rádi bychom vám představili budoucí ředitelku buštěhradské Heuréky Bohumilu Faltisovou.


Proč ses rozhodla posunout od učení matematiky, velkých otázek a třídnictví na druhém stupni k řízení celé nové školy?


A proč ne? Je to výzva a já mám výzvy ráda. Je to také velká příležitost a těm je potřeba se otevřít. Věřím, že věci jdou vždycky dělat jinak a je potřeba to zkusit. Heuréka mi učarovala už při prvním setkání. Věřím navíc, že najdeme způsob, jak si prostor pro učení dětí zachovat v co největší možné míře. Učím opravdu ráda, dává mi to velký smysl a také pocit naplnění.


Nemáš obavu, že na učení už nezbyde čas při tom všem ředitelování, papírování a vykazování?


Upřímně doufám, že se tak nestane. V Heuréce máme velkou výhodu v tom, že značnou část administrativy řeší centrální kancelář společná pro všechny naše pobočky. Abychom se mohli plně soustředit na metodickou práci a rozvoj týmu a současně měli kapacitu na samotné učení. Věřím také, že se v týmu buštěhradské Heuréky podaří rozdělit úkoly a kompetence tak, abychom každý naplno využili svůj potenciál.


Zámek Buštěhrad
Buštěhradský zámek (vizualizace opraveného zámku, ilustrační foto, zdroj: iDnes)
Především bych si přála, aby se jim vybavil hřejivý pocit u srdce spojený s pobytem v příjemném a radostném místě, kde je milé být a objevovat sebe i svět.

Jak se stalo, že buštěhradská Heuréka bude sídlit na zámku?


Zámek v Buštěhradě prošel již několika fázemi rekonstrukce různých jeho částí. Dnes v něm díky tomu působí Městský úřad, knihovna, spolková místnost a sál využívaný pro společenské a kulturní akce. Rozhodnutí pustit se do opravy východního křídla otevřelo na tomto místě prostor k provozování vzdělávací instituce. Jsem moc ráda, že ho získala právě Heuréka, a to od školního roku 2026/27. Protože je však o naši koncepci velký zájem, rozhodli jsme se brány školy otevřít už v září 2025 a historicky první buštěhradské prvňáčky přivítat ve zrekonstruovaném domečku u rybníka.





Co by sis přála, aby se vybavilo dětem a rodičům, když se řekne Buštěhradská Heuréka?


Především bych si přála, aby se jim vybavil hřejivý pocit u srdce spojený s pobytem v příjemném a radostném místě, kde je milé být a objevovat sebe i svět. Byla bych moc ráda, aby si od nás děti odnesly pozitivní vztah ke vzdělávání, které je baví a dává jim smysl. A také odvahu k vlastní opravdovosti a schopnost v sobě kultivovat vnitřní klid.


Jak by tedy měla vypadat škola, kterou ses rozhodla budovat?


Určitě útulná, abychom se v ní cítili jako doma. Moc bych si přála, abychom v ní mohli vytvořit různá zákoutí, kam si můžete zalézt, když potřebujete. Měla by být samozřejmě bezpečná a také veselá a inspirativní. Společný prostor dětí a učitelů, abychom všichni věděli, že je to místo, které je naše. Kde je kus každého z nás. Prostor, kde si vzájemně nasloucháme a skutečně se slyšíme. Kde jsme spolu a společně, zkrátka My.




Jak bys popsala to, jak v Heuréce učíme?


Já bych řekla, že především neučíme, ale provázíme. Vedeme děti k tomu, aby samy nacházely a objevovaly. Přemýšlely a jednaly. Řešily a diskutovaly. Obhajovaly a naslouchaly. Jednaly za sebe a ze sebe, ale také spolupracovaly. Roli nás učitelů vnímám v rovině facilitátorů. Děti dokáží také velmi zdatně zhodnotit vlastní posun. A také to, kde ještě potřebují zabrat. A jsou v tom k sobě často kritičtější, než by byli bývali jejich učitelé.


Co považuji za zásadní je vřelý vztah k dětem, vlastní opravdovost a nadšení pro práci. Bez toho zápalu to není ono a děti to vycítí. Stejně jako když někdo hraje hry. Musíme zkrátka dělat to, co říkáme, a říkat to, co si myslíme. Pak jsme opravdoví.

Na čem bys chtěla stavět tým buštěhradské Heuréky? Jak by měl vypadat a co by pro něj mělo být typické?


Ráda bych tým stavěla na pestrosti a vyváženosti. Každý máme nějaké osobnostní nastavení, pracovní a životní zkušenosti. Každý je jiný a já bych té jinakosti chtěla dát prostor. Abychom se mohli vzájemně doplňovat a inspirovat a tvořili tak vyvážený tým. Přitom je potřeba si tu různost zvědomovat, pracovat s tím. Přijímat a respektovat. Co považuji za zásadní je vřelý vztah k dětem, vlastní opravdovost a nadšení pro práci. Bez toho zápalu to není ono a děti to vycítí. Stejně jako když někdo hraje hry. Musíme zkrátka dělat to, co říkáme, a říkat to, co si myslíme. Pak jsme opravdoví.


Základní školy Heuréka
Na letní škole se každoročně setkává celá Heuréka. Jsme tým vedený společnými hodnotami.

Jak dál by vypadala pozvánka do týmu buštěhradské Heuréky?


Bývalým kolegům z prostředí lesních škol a školek říkám: "Přijď mezi nás. Máme tu teplo, čisto a velký prostor!" (smích) Určitě bych chtěla zdůraznit skvělou atmosféru, která mi učarovala, když jsem do Heuréky zavítala já sama poprvé. Je tu super kolektiv a příjemné prostředí. Taková ta výborná energie, která člověka nabíjí. A díky ní chodí do školy s radostí. Jsme hrdí na to, že patříme do heurécké rodiny. Sdílíme společné hodnoty a touhu děti i sebe posunovat smysluplným způsobem.


Jak bys této heurécké energii chtěla v Buštěhradě vytvořit prostor?


Chtěla bych ve škole klást velký důraz na wellbeing. Ráda bych posílila rituály, které budují pocit sounáležitosti. Společné snídaně, volnočasové aktivity a podobně. Společné slavnosti či oslavy, třeba narozenin. Nepotřebujeme k tomu darovat něco drahého. To, co je tu zásadní, je čas věnovaný druhému a sobě navzájem. Lidé v týmu by měli vědět, že škola je jejich. Brát ten prostor jako společnou příležitost být součástí něčeho většího, a přitom sami sebou, ve své opravdovosti.


Základní školy Heuréka

Co bys v buštěhradské Heuréce chtěla dál posílit?


Moc ráda bych dala prostor větší provázanosti tříd skrze společné aktivity a propojovací rituály. Když jsem to poprvé realizovala v Libochovičkách, zpětná vazba byla úžasná. Co se zprvu zdálo jako sen si vybojovalo místo na slunci. Bylo dojemné sledovat, jak si deváťáci užívali společnou aktivitu s prvňáčky a jak ti se pak chodili ptát, kdy si zase budou společně číst. Také bych chtěla ještě více posílit práci s kolektivy jednotlivých tříd.


Čím pro Tebe osobně Heuréka je?


Pro mě je Heuréka především svobodným místem, kde se učitelé a děti posouvají společně. Kde objevujeme a zkoumáme. Hledáme řešení a měníme se. Kooperujeme a kriticky myslíme. Vyhledáváme a ověřujeme. Diskutujeme a respektujeme se navzájem. Místo, kde kultivujeme vlastní myšlení, jednání a prožívání. Heuréka je pro mě taková škola, jaká má v dnešní době být. Škola současnosti a zároveň budoucnosti. Jsem vděčná za příležitost být její součástí.

bottom of page