Jan Kala, zřizovatel sítě soukromých základních škol Heuréka, byl hostem Nočního Mikrofóra Českého rozhlasu. Co ho vedlo k tomu, že vyměnil svět financí za školství? Proč ho chápe jako smysluplnější? Poznejte zakladatele Heuréky více!
Jan Kala v rozhovoru vzpomínal na své vzdělávání na základní, střední i vysoké škole. Mluvil o svém působení ve finančním a bankovním sektoru. A také o tom, jak se z postu generálního ředitele Expandia Banky stal přes noc průkopníkem moderního vzdělávání. Založil totiž Centre for Modern Education, které realizovalo celou řadu vzdělávacích projektů.
Čím víc jsem pronikal do vzdělávání, tím hlouběji jsem si uvědomoval, že je to věc nadmíru lidská.
Učit se se sice možná naučil až v dospělosti, ale prošlapávání nových cest měl Jan Kala v krvi odjakživa. Projevilo se to jak v sektoru bankovnictví, tak v oblasti vzdělávání. A proč pro své školy zvolil název Heuréka? Jednoduše proto, že se snaží, aby dětem věci prostě "secvakly" a aby u toho zažívaly radost.
Děti by výukou, svou vlastní prací, měly získat hlubší vhled do dané oblasti. Měly by se rozvinout také po sociální stránce a po stránce myšlení. Vše by mělo jít ruku v ruce.
Jan Kala zúročil své osobní zkušenosti otce dítěte vzdělávacího se v zahraniční škole, jejíž výuka se mu stala inspirací. Poznal koncept podporující tvořivost dítěte, které se ve škole rozvíjí celistvě, nejen po stránce vědomostní, ale i po stránce kompetenční. A ještě ho to baví. Myšlenka toto dopřát českým žáčkům v základní škole zrála nějakou dobu. Nakonec dozrála v založení prvních heuréckých škol.
Svět není organizovaný po předmětech. Svět a život v něm má spoustu zákoutí. Každý obor by měl mít svůj přesah a děti by měly mít možnost to vnímat.
Jan Kala v rozhovoru představil některé koncepty, na kterých je heurécká výuka postavena. Např. zviditelněné myšlení, myšlenkové cesty, formativní hodnocení, růstové myšlení. >> Více o tom, jak v Heuréce učíme
A co na heuréckou výuku říkají samotné děti? Jan Kala říká, že z ní mají radost, váží si toho a zárověň jim připadá autentická jako život samotný. Přestože si s dětmi vzájemně tykají, ve škole funguje velký vzájemný respekt a úcta. Autenticita je důležitá i pro učitele. Když pracují někde, kde jim na tom záleží a co je svým způsobem přesahuje, kde jim naslouchají a kde je jejich názor důležitý, mají větší šanci si udržet nadšení, motivaci a dostatek energie.
Celý rozhovor si můžete poslechnout zde: