V naší základce se děti nebiflují. Učí se v souvislostech a snaží se věci pochopit.
- Zuzana Martásková
- Jul 9
- 3 min read
Updated: Nov 5

Jana Kalu, zakladatele heuréckých škol, zpovídal šéfredaktor časopisu Ekonom Petr Kain. Ptal se na otázky, které přirozeně zajímají každého rodiče – Čím je Heuréka odlišná? Kdo ji založil? Co je pro ni typické? Jak se v ní učí? Jaké hodnoty žije, a tedy předává dětem? A jak si vedou absolventi heuréckého vzdělávacího modelu?
Cesta Jana Kaly, zakladatele a vizionáře heuréckých škol, je cestou zaměření na novou kvalitu, neotřelé nápady, variabilitu možností a smysluplnost. Zahrnovala realizaci inovací v bankovním sektoru, využití nových možností vzdělávání zapojením moderních technologií a následně plné ponoření do oblasti vzdělávání. Rozhodnutím založit vlastní školy věci zapadly do skládačky. Zrodil se vzdělávací koncept, který již devět let vytváří podnětné prostředí pro vzdělanostní i osobnostní rozvoj dětí, učitelů i rodičů.

A jak svou roli a své působení vnímá Honza?
Vždycky jsem se spíš považoval za inovátora, za člověka, jenž stmeluje tým lidí, kteří táhnou za jeden provaz a něco vymýšlejí.
Rodiče přirozeně zajímá, v čem je Heuréka jiná. Předně vzdělávání zakládáme na hodnotách, které ve škole žijeme. Patří k nim opravdovost, radost, odvaha a vnitřní klid. Děti vedeme k tomu, aby byly v kontaktu samy se sebou a s prostředím, kterého jsou součástí. Aby objevovaly a rozvíjely svůj potenciál. Věříme v děti. Pomáháme jim, aby našly svou jedinečnou cestu a vydaly se po ní. A aby k tomu měly již po absolvování základní školy potřebnou výbavu, například ten správný (prorůstový) mindset, schopnost o věcech přemýšlet do hloubky, hledat souvislosti, propojovat informace s reálným životem a řadu dalších. >> Více o našich hodnotách

Neučíme děti o biologii, fyzice, chemii, ale jak být biologem, fyzikem, chemikem.
Prosté předávání informací posunujeme na vyšší úroveň. Učíme děti informace zpracovávat, přemýšlet o nich, analyzovat je, propojovat do smysluplných celků, používat v odlišných kontextech, uplatňovat při řešení problémových situací a realizaci praktických projektů zaměřených na přínos pro celek i osobní rozvoj. Učíme děti přemýšlet jako biolog. Postupovat jako fyzik. Hledat souvislosti jako chemik. Uplatňovat vlastní kreativitu při řešení problémů. Spolupracovat. Vést i být součástí týmu. >> Více o tom, jak učíme

Žijí děti v nějaké bublině? Do jisté míry žijeme každý ve své bublině. Důležité je si být svého kontextu vědom. A mít odvahu prozkoumat kontext jiný, hledat podobnosti a respektovat odlišnosti. Mít výbavu pro to, aby spolu různé kontexty komunikovaly, vzájemně se inspirovaly a byly schopné společně vytvářet lepší svět. Projít výchovou a vzděláváním postaveným na hodnotách a univerzálně platných a použitelných principech je velký vklad do života každého dítěte. A v konečném důsledku i pro společnost jako takovou. A na to se v Heuréce zaměřujeme.
U nás se snažíme, abychom věci, které učíme děti, my sami žili. Abychom spolupracovali, abychom si naslouchali, abychom byli tvořiví, abychom měli vizi vzdělávání, za kterou si jdeme.

A jak si vedou naši absolventi? Nejdůležitější zpětná vazba je, že se jim na střední škole líbí a daří. Vidíme, že od nás odcházejí silní a dobře vybavení mladí lidé. Přirozeně se cítí při prezentování, což nás nepřekvapuje. V Heuréce jsou děti zvyklé diskutovat, předkládat a obhajovat své myšlenky, reflektovat, dávat sobě i druhým zpětnou vazbu, hledat řešení problémů, komunikovat. Ano, nejsou zvyklé učit se na testy. Po devět let ale systematicky budovaly schopnost adaptace. Takže po třech až čtyřech testech chápou, že se na ně musejí naučit, udělat je a jít zase dál k hlubším zkoumání.
Celý článek si můžete přečíst přímo na stránce Ekonomu. Můžete zde také využít jeho audio verzi. Přejeme příjemné čtení či poslech.







