Jan Kala, zakladatel sítě základních škol Heuréka, povídal jako host Press klubu rádia Frekvence 1 o růstovém nastavení mysli a o tom, jak tento přístup využíváme ve škole a k čemu u dětí vede. A o mnohém dalším.
Ve školách Heuréka se snažíme o celistvý rozvoj dítěte. Jde nám nejen o znalosti. Rozvíjíme také dovednosti a kompetence dětí. Chceme, aby se učily rády, aby vyhledávaly a přijímaly výzvy, což souvisí právě s růstovým myšlením. Oproti klasickému školství máme jinak nastavené cíle. >> Naše poslání a hodnoty
Když si dítě začne o sobě myslet, že nemá buňky na ten či onen předmět, jeho vnitřní motivace k učení se zablokuje.
V čem se liší růstové a fixní myšlení ukázal Jan Kala na praktickém příkladu. Dítě, které opakovaně dostane špatnou známku z matematiky, si o sobě začne myslet, že je hloupé a matematika není pro něj. Tyto představy a přemýslení o sobě a vztahu k matematice si v sobě zafixuje, což blokuje jeho vnitřní motivaci k učení a růst.
Známky spolu s jinými druhy "odměn" patří do kategorie vnější motivace. V heuréckých školách pracujeme s vnitřní motivací dětí, která ovšem nesmí být zablokovaná. Pokud zjistíme, že je, hledáme příčiny a pracujeme na jejich odstranění. Ve výuce využíváme formativní hodnocení, které dětem v učení skutečně pomáhá. Důležitá je zpětná vazba v průběhu práce, ne pouze na konci.
Naší vyhodou je mimo jiné to, že naše školy jsou malé. Takže všichni vědí všechno. Děti k nám mají důvěru a otevřeně sdílejí. Potenciální problémy máme šanci řešit ihned.
Heuréka není tzv. svobodná škola. Jsme velmi strukturovaná škola. Jasné a pevné hranice jsou pro nás zásadní. To vede k atmosféře klidu a bezpečí, protože děti přesně vědí, kde jsou hranice a co se děje, když je překročí. Aby to fungovalo, je zásadní, aby bylo nastavení hodnot školy a rodiny v souladu.
Heurécká výuka je jinak strukturovaná, než na běžné základní škole. Předměty jako přírodopis, dějepis integrujeme do tzv. Velkých otázek. Zabýváme se takovými, které v dětech vyvolávají vnitřní pnutí, což otevírá cestu k vnitřnímu dialogu. Takto s dětmi rezonující otázky vedou k velké vnitřní motivaci se jimi zabývat, a to do velké hloubky. >> Více o tom, jak v Heuréce učíme
Záznam celého rozhovoru najdete zde: