V heuréckých školách usilujeme o budování kultury myšlení. Tedy takové kultury, ve které je myšlení přítomno, oceňováno a zviditelňováno. Je jasné, že toho nelze dosáhnout standardním postupem, kdy učitel sdělí dítěti informace a ono je další hodinu zopakuje.
Jan Kala, zakladatel sítě našich základních škol, se pro časopis Perpetuum zamýšlí nad budováním kultury myšlení v heuréckých školách. Popisuje koncept Visible Thinking (zviditelněné myšlení), v Heuréce využívaný v různých vzdělávacích oblastech, typicky pak během tzv. Velkých otázek, které tvoří srdce školy. Děti se přitom učí od úplných základů, tedy jak otázky vůbec klást, jak rozeznávat jejich hloubku či jak navazovat na myšlenky druhého a jít pod povrch věcí.
V Heuréce vedeme děti k tomu, aby si kladly otázky. A to nejen otázky jdoucí po informacích, ale především ty, které jdou po podstatě.
Pokud podporujete myšlení, nedovolíte například, aby historie zůstávala nepochopena či ještě hůře degradována na faktografický výčet dat a informací. Téma Velké francouzské revoluce pak bude příležitostí přemýšlet, proč vůbec revoluce vznikají? Jaké faktory k tomu přispívají? Nejde o to, aby se děti naučily množství povrchních faktů. Vždyť to nejcennější na historii je možnost se z ní poučit a pochopit hlubší příčiny a následky fungování společnosti i nás samých.
S budováním kultury myšlení jde ruku v ruce rozvoj sociálních a komunikačních kompetencí, včetně řešení konflitů. Vše je vzájemně propojeno. V heuréckých školách děti velmi často komunikují, ať už na pravidelném ranním a odpoledním kruhu či v rámci různých výukových oblastí.
Dalším konceptem, kterým podporujeme kulturu myšlení, je Inquiry-Based Learning (badatelská výuka). Děti vedeme k tomu, aby bádaly, objevovaly, zkoumaly a samy si přicházely na souvislosti. Stanovují hypotézy a přicházejí s důkazy.
Děti s růstovým myšlením se zajímají o nové výzvy, nebojí se chyb, učí se pro sebe a učení a objevování vnímají jako něco, co má hodnotu a je smysluplné.
Dalším konceptem, kterým podporujeme kulturu myšlení v heuréckých školách, je tzv. růstové nastavení mysli. Jde nám o to, aby děti nebyly omezované nějakými předsudky, sebepodceňováním, strachem z neúspěchu či z toho udělat chybu. Růstové myšlení naopak chybu vítá jako kamarádku, novou příležitost k rozvoji, výzvu, kterou stojí za to zdolat a něčemu novému se naučit. Takové učení dává smysl a má svou velkou hodnotu. >> Více o tom, jak v Heuréce učíme
Celý článek ke stažení: