Co se v naší hlavě odehrává, když se chceme naučit něčemu novému? Jak postupujeme? Čím procházíme? Uvažujeme, jak novou dovednost dál rozvíjet? Jak se o ni podělit se světem? Pro dosažení určité úrovně mistrovství je velmi užitečné si uvědomit jednotlivé fáze učení, naplánovat si je a vědomě jimi procházet. Zkrátka vědět jak, kdy a proč. A i to je součástí konceptu II. stupně v úvalské Heuréce.
S příchodem listopadu jsme v Heuréce s osmáky a deváťáky „vykopli” letošní druhou velkou otázku Co ve mně klíčí. Studenti už měli předem promyšlenou volnočasovou oblast, ve které se chtějí zlepšovat, případně se začít učit něco zcela nového. Potkaly se tu mimo jiné sny o psaní příběhů, snowboardcrossu nebo programování her.
V úvodu bylo cílem učitelského tandemu představit fáze učebního procesu a propojit je s činností, na kterou chtějí děti zaměřit svou pozornost. Během první lekce si prošly naladěním, během kterého vizualizovaly svůj zájem formou koláží nebo kreslených obrázků. Ve dvojici zvažovaly a navrhovaly potřebné kroky, které budou k získání kýžené dovednosti užitečné.
Jak můžeme změnit svět okolo nás k lepšímu? To je otázka, kterou děti vedeme k tomu, aby byly nositeli změn ve svém okolí. A aby tyto změny zakládaly na reálném výzkumu daného problému.
Po stanovené prvního dílčího cíle děti promýšlely práci na svém mistrovství. Následně popsaly, jak by mohly svou dovednost využít a podělit se o ni s vnějším světem. Padaly nápady jako napsat knížku, dostat se na mistrovství světa nebo naprogramovat hru, kterou už dlouho nosí v hlavě. Přemýšlely také nad tím, co by mohlo následovat, jak zhodnotit svou cestu a kam se vydat potom.
Na druhé lekci jsme přivítali naši mentorku Cindy Vega, která nás vede v oblasti vědomého učení formou Inquiry Cycle. Cindy s sebou na ukázku přinesla koš plný krásných keramických kousků. V angličtině studentům představila, jak získala dovednost vyrábět užitnou keramiku, ručně i na hrnčířském kruhu. Vedle popisu jednotlivých fází na svých výrobcích názorně ukázala, jak se její mistrovství rozvíjelo a prohlubovalo.
Po prezentaci proběhla diskuze se Cindy, opět v angličtině. Děti projevily své uznání a nadšení! Zajímaly se nejen o zkušenosti Cindy v práci s keramikou a příběhy jejích misek a konviček, ale také o jednotlivé fáze Inquiry Cycle ve spojení s jejími hrnčířskými sny. Děti získaly velkou inspiraci pro své vlastní snažení. A začaly objevovat další dostupné možnosti, které je mohou v cestě za mistrovstvím podpořit.
Využití Inquiry Cycle vede k rozvoji osobnosti dítěte, jeho myšlení, praktické inteligence a celé řady schopností, dovedností a kompetencí.
Zajímá vás, jak takový Inquiry Cycle vypadá? Prohlédně si infografiku a zjistěte více. Jde o proces učení, který mimo jiné rozvíjí zvídavost, samostatnost, schopnost objevování a řešení problémů. V rámci Velkých otázek děti nejprve otázku zkoumají. Zjišťují, co je na ní zajímá a co je v ní podstatného. Následuje vlastní výzkum, který může probíhat formou sběru dat, rozhovorů, dotazníkového šetření či rešerší. Následně děti data zpracovávají a vyvozují z nich závěry, které mají vést ke konkrétní akci. V závěru pak reflektují, co se naučily, a přemýšlejí o dalších otázkách, které je mohou dovést k novému zkoumání. >> Více o tom, jak v Heuréce učíme
Chcete se o úvalské Heuréce dozvědět více? Využijte jedinečnou příležitost osobně poznat nás a naše absolventy. Přijďte se zeptat na to, co vás zajímá! Workshop pro rodiče a zájemce s besedou s absolventy školy proběhne v pondělí 2. 12. 2024 od 17 hodin v ZŠ Heuréka Úvaly (kudy k nám). Z našeho heuréckého hnízda vyletěly již dvě třídy deváťáků. Přijďte si poslechnout, jak je studium u nás ovlivnilo, v čem jim pomohlo a co jim potom na středních školách (ne)chybělo.