Visible Thinking – Zviditelnit své myšlení
- Zuzana Martásková
- Sep 30
- 3 min read

V Heuréce jdeme za tím, aby děti skutečně chápaly, co se učí. Aby s každým novým porozuměním odešly do reálného světa a byly schopné ho aplikovat v nových kontextech. Ve školách proto vytváříme kulturu myšlení, které je zviditelňováno, systematicky rozvíjeno a oceňováno. Rozvoj myšlení propojujeme s procesem učení a budováním sociálních kompetencí.
Viditelným myšlením k hloubce a možnostem
Usilujeme o to, aby heurécké školy byly místem, kde myšlení vzkvétá a vede k hlubšímu porozumění. Podporujeme budování efektivních myšlenkových návyků. Vytváříme takové podmínky, kde úspěch neznamená něco se naučit zpaměti a zapomenout, ale být schopen naučené principy používat v nových kontextech. Jde o učení pro "neznámé", se kterým se v životě potkáváme a čelíme mu.
Mocné učení je takové, které s námi kráčí dál a je nám k dispozici při setkání s neznámým.
Koncept Visible Thinking propojuje rozvoj myšlení a proces učení. Je postaven na zviditelňování myšlení podněcujícího aktivní zpracování informací. Vede k hlubšímu porozumění probíraným tématům a kromě myšlení rozvíjí i sociální kompetence dětí. Využití konceptu významně přispívá k rozvoji kritického myšlení, empatie, komunikace a spolupráce.

Kultura myšlení jako předpoklad efektivního učení
Jak vypadá prostředí formující a podporující myšlení a učení? Každý v něm má hlas a otevřeně vyjadřuje svůj názor. Na problémy, témata a situace se nahlíží z různých úhlů. Kladení otázek je vítáno a aktivně podněcováno. Chyby jsou vnímány jako příležitosti k učení. Ve sdíleném prostoru je přemýšlení oceňované, pohání učení a vede k hlubšímu zkoumání a propojování souvislostí.
V kultuře podněcující myšlení se posouvá role učitelů a studentů. Děti nejsou v roli pasivních posluchačů, ale aktivních spolutvůrců vlastního učení. Konverzovat na hlubší úrovni je jejich přirozeností a cítí se v něm dobře. A učitelé? Nejsou pouhými předavači informací, ale moderátory budovaných znalostí. Více naslouchají, než mluví. Svými otázkami ve třídě podněcují bohaté interakce a hlubší porozumění.
Jde nám o to v dětech vypěstovat návyky v oblasti myšlení, které jim poslouží v porozumění obsahu. A vytvořit více příležitostí k myšlenkovým posunům, které pomohou pochopit více obsahu.

Více ke kultuře myšlení také v článku >> Kulturu myšlení tvoříme jeho viditelnou přítomností napříč výukou.
Koncept viditelného myšlení, které je zvědomováno

Jak lze myšlení smysluplně zvědomovat, zviditelňovat a automatizovat? Jak se v myšlení přirozeně a účinně posouvat? Vycházíme z toho, jaké myšlenkové posuny (Thinking Moves) přirozeně děláme, když se snažímu nečemu porozumět. Když čelíme nějaké situaci nebo řešíme problém. „Co vidím?“ „Čeho si všímám?“ „Proč si myslím, že se to děje?“ „Jak to zapadá do toho, co už vím?“ „O co tady jde?“ „Co je za tím?“.. A z těchto přirozených kroků vytváříme myšlenkové návyky. Myšlení činíme viditelným, zjevným, zvědomovaným.
Kromě vědomých myšlenkových posunů podporujeme osvojování efektivních myšlenkových cest, které vedou pod povrch a otevírají nové možnosti učení. Tyto myšlenkové rutiny představují způsoby přemýšlení. Jde o soubor kroků, které vedou k určitému výsledku. Pomáháme dětem, aby si osvojily efektivní způsoby myšlení, které podpoří jejich samostatnost.
Chceme dětem poskytovat co nejvíce času, kdy mají ruce na volantu a řídí vlastní učení. Stejně jako učitel v autoškole řízení přebíráme jen v nejnutnějším případě. Nechceme dětem dělat taxikáře, ale podporovat je v samostatném učení a objevování světa.
Velké otázky, které otevírají nové perspektivy
Koncept viditelného myšlení používáme i v rámci tzv. velkých otázek. Děti si osvojují způsob přemýšlení, které danou otázku posouvá vpřed a otevírá nové možnosti zkoumání. Ve spojení s konceptem Future Wise vede děti k hlubšímu poznání a porozumění.
Velké otázky mají potenciál přinášet odpovědi. Přirozeně vyžadují hledání různých perspektiv a naše zkoumání a učení obohacují o nové možnosti. Konkrétním příkladem může být otázka „Co ve mně klíčí?“. Díky ní děti do hloubky přemýšlejí o svém rozvoji mimo školu a zaměřují se na to, jak se ve svých aktivitách zlepšovat nebo co nového naučit a proč. Přečtěte si více >> Na cestě vědomého učení

Jako učitelé jsme si vědomi toho, že nemůžeme nikoho přinutit, aby se něco naučil. Co ale je v našich silách je vytvářet podmínky, které učení podněcuje. Díky tomu se děti mohou něco skutečně naučit. V reálném životě nebudou pracovat na úkolech, jejichž řešení znají. Právě naopak! Budou čelit neznámým situacím. A budou potřebovat nástroje, díky kterým dospějí k novým řešením. Koncept Visible Thinking takové nástroje nabízí. Děti se je učí používat a objevovat nové cesty.
Zajímá vás, jak v Heuréce učíme? Na čem dalším stavíme, za čím vlastně jdeme, jaké hodnoty jsou pro nás důležité a co od nás můžete čekat? Přečtěte si více:






