top of page
Blue fabric background texture_edited.jpg

Growth Mindset – Vidět příležitosti k růstu


Growth Mindset. Základní školy Heuréka

Ve školách Heuréka podporujeme u dětí, ale i u dospěláků růstové nastavení mysli. Usilujeme o to, aby učení dítě vnímalo jako svou cestu, na kterou má smysl se vydat a která mu přináší radost. Aktivně pracujeme se sebehodnocením, individuálním plánováním a mapováním učebního pokroku.


 

Nastavením mysli k vědomému růstu


Růstové nastavení mysli je koncept myšlení, které přijímá výzvy, nevzdává se, učí se chybami, vděčně přijímá kritiku jako příležitost k učení, inspiruje se úspěchem druhých a vlastní úsilí vnímá jako cestu k mistrovství. Staví na tom, že vše je možné změnit. Svět je plný zajímavých příležitostí něco nového poznat, něco se naučit. Růst.


Opakem růstového je fixní nastavení mysli, které brání přijímat výzvy. Jak ho poznáte? „Na to nemám buňky!“ „Na matiku jsem hloupá!“ „To neumím!“ „Tohle nezvládnu!“ Dítě může mít obavy z neúspěchu a preferuje jednoduchou cestu. Jeho učení je blokováno.



Podpora růstového nastavení mysli prostupuje napříč Heurékou. Usilujeme o to, aby děti vnímaly učení jako svou cestu, na kterou má smysl se vydat a kde se vzájemně podporujeme. Aby jim učení přinášelo radost. Aktivně pracujeme se sebehodnocením, indiviuálním plánováním učení a mapováním učebního pokroku. Heurécké děti přijímají učení jako důležitou součást života, berou ho za své a vědí, že ho mohou výrazně ovlivnit.


Growth Mindset. Růstové nastavení mysli. Základní školy Heuréka

Když se dítě zablokuje


Když si dítě začne o sobě myslet, že nemá buňky na ten či onen předmět, jeho vnitřní motivace k učení se zablokuje.

V čem se liší růstové a fixní myšlení můžeme vidět dnes a denně na mnoha školách. Dítě, které opakovaně dostane špatnou známku například z matematiky, si o sobě začne myslet, že je hloupé a matematika není pro něj. Tyto představy a přemýšlení o sobě a vztahu k matematice si v sobě zafixuje, což blokuje jeho vnitřní motivaci k učení a růst.



Ve školách Heuréka proto nepoužíváme hodnocení formou známek. Nechceme vytvářet příležitosti k fixnímu nastavení mysli. Nechceme, aby děti spojovaly vnímání sebe sama a svého úspěchu v učení s nějakým číslem. Aby se učily pro známky, místo pro radost z učení a poznávání nového. Aby se obávaly určitých předmětů a hledaly sebezáchovné úniky.


Naší vyhodou je mimo jiné to, že naše školy jsou malé. Takže všichni vědí všechno. Děti k nám mají důvěru a otevřeně sdílejí. Potenciální problémy máme šanci řešit ihned.

Pokud bychom zjistili, že je vnitřní motivace dítěte v ohrožení, hledali bychom okamžitě příčiny a pracovali na jejich odstranění. Ve výuce místo známek využíváme formativní hodnocení, které dětem v učení skutečně pomáhá. Důležitá je zpětná vazba v průběhu práce, ne pouze na konci.


Nastavení mysli dítěte lze ovlivnit


Pokud chcete u svého dítěte podporovat růstové myšlení, oceňujte a pojmenujte jeho snahu a každý posun. Autenticky projevujte své pocity a radost. Zapomeňte na šikulkování, které jen škodí. Buďte dítěti příkladem. Chyby berte jako přirozenou součást života. A nebojte se chybu přiznat. Své dítě nehodnoťte a nenálepkujte. Oceňte jeho odvahu i chybu, která může být velkým zdrojem učení.




Více o růstovém nastavení mysli a o tom, jak tento přístup využíváme ve školách Heuréka a k čemu u dětí vede si můžete poslechnout také v záznamu Press klubu Frekvence 1, jehož hostem byl Jan Kala, zakladatel sítě heuréckých škol.

Related Posts

See All
bottom of page